اهمیت بک لینک در سئو به خواب لری پیج (بنیانگذار گوگل) بر می گردد. او در خواب ایده بک لینک که ایده اصلی گوگل بود به ذهنش زد و این شروع ماجرای شرکت گوگل بود. ایده لری پیج به این صورت بود که هر چه یک سایت بک لینک بیشتری داشته باشد، پس اهمیت بیشتری دارد و میتوانیم در نتایج جستجو به آن سایت رتبه بالاتری بدهیم (سئو سایت بهتر می شود).
بک لینک همان لینکی است که یک سایت دیگر به سایت شما میدهد، مثلا در نیکوتکس ما بیایم به سایت شما لینک دهیم. برای سایت شما این لینک یک لینک خارجی یا بک لینک محاسبه می شود و اثر مثبت بر سئوی سایت شما دارد.
در الگوریتم رتبه دهی گوگل، بک لینک از جایگاه مهمی برخوردار است و میتوان در دنیای واقعی به این صورت تعبیر نمود که مثلا در بازار برنج اگر یک فرد کاسب معتبر از کاسب دیگری تعریف کند، به وی اعتبار و ارزش میدهد، این حالت در سئو بک لینک نام گذاری میشود یعنی اگر شما از سایتهای معتبر لینک بگیرید ارزش و اعتبار شما نزد گوگل افزایش پیدا میکند و این امر موجب افزایش جایگاه شما در صفحات گوگل میشود.
ممکن است سایت خارجی به سایت شما لینک دهد ولی با رل نوفالو که به این معنی است که اعتباری به سایت شما منتقل نمیکند، فرض کنید به یک مکانیکی رفتید و مکانیکی که ماشین شما را تعمیر میکند، به شما بگوید بروید از فلان جا لوازم یدکی را تهیه نمایید، شما از مکانیک می پرسید که ایا مورد اعتماد هست؟ و ایشان پاسخ میدهند بله خیالتان راحت (این می شود بک لینک فالو) و اگر بگوید ایشان را دقیق نمی شناسم و جدید آمده است(این می شود نو فالو).
هر کدام کاربرد خودش را دارد، شما باید به صورت متعادلی بک لینک فالو و نوفالو داشته باشید، یعنی اگر همه لینک های شما فالو باشند، گوگل شک میکند و بالعکس. باید ملغمه ایی از لینک های فالو و نوفالو باشد. به عبارت دیگر وقتی در دنیای واقعی هم یک فرد مشهور می شود هر دو حالت شنیده می شود: 1- آدم مورد اعتمادی هست (بک لینک فالو) 2- اسمش را شنیدم ولی نمیدانم مورد اعتماد هست یا خیر (بک لینک نوفالو). پس هر دو نیاز هست و این بسته به میزان شهرت سایت شما دارد.
لینک داخلی همان لینک هایی هستند که داخل سایت خودمان به صفحات دیگر سایت خودمان ارجاع میدهیم. لینک خارجی لینک هایی هستند که از سایت های دیگر به سایت شما لینک میدهند. حتی به معماری لینک های داخلی سایت خودتان توجه کنید. در این زمینه می توانید از ما مشاوره رایگان بگیرید.
1 – اتوریتی (اتوریتی دامنه و اتوریتی صفحه)
اتوریتی یک عدد است که کیفیت سایت و قدرت دامنه و صفحات سایت را نشان میدهد و هر چه بیشتر باشد، بهتر است. برای بررسی اتوریتی سایت ها میتوانید به سایت موز دات کام در این لینک مراجعه نمایید.
2 – سن دامنه
سن دامنه هر چه بیشتر باشد بهتر است، شبیه این است که هر چه قدمت حضور در بازار بیشتر باشد اعتبار بیشتری در بازار دارد و ارجاعش اعتبار بیشتری دارد.
3 – فالو یا نوفالو بودن
لینک های فالو اعتبار منتقل می کنند و گران تر هستند. در نیکوتکس فقط لینک های فالو ارائه می شود.
4 – رتبه الکسا
هر چه رتبه الکسای سایت بالاتر باشد، احتمال کلیک بر روی لینک بیشتر است که بازدید هم به شما میدهد.
5 – محل قرار گیری بک لینک
در هر سایت متفاوت می باشد و در پنل می توانید جایگاه بک لینک در هر سایت را مشاهده نمائید.
اینقدر این موضوع بک لینک برای گوگل مهم است که الگوریتم پنگوئن را طراحی کرده تا اگر کسانی با خرید بک لینک انبوه، ارزان و رایگان بخواهند بک لینک سازی کنند را شناسایی کند. پی نوشت: این الگوریتم پنگوئن در زبان فارسی نسبت به زبان انگلیسی ضعیف تر است و خرید بک لینک با تعداد پایین از سایت معتبر را شامل نمی شود. سایت های معتبر همه از خرید بک لینک استفاده میکنند.